Mental health care for all: let's make it a reality. World Mental Health Day.


When the primal human needs are not adequately met, we fall prey to all kinds of emotional disorder.

The Primal Human Needs :-

- To give and receive attention.

- To heed the mind/body connection.

- For purpose, goals, and meaning.

-For community and making a contribution.

- For challenge and creativity.

- For intimacy.

- For control.

- For status.

- For safety and security.

🔵 How often do you get to meet up with      friends? (attention, community).

🔵 Can you and your partner really talk together? (attention, intimacy).

🔵 How are you sleeping these days? (mind/body connection).

🔵 Are you happy with your diet? (mind/body connection).

🔵 How much exercise are you getting? (mind/body connection).

🔵 Is there anyone who you feel really understands you and is close to you? (intimacy).

🔵 What choice do you have about what happens in your life? (control, security).

🔵 Do you have a clear sense of where you want to take things in life? (meaning, purpose).

🔵 Do you feel excited by stuff in your life? (challenge, purpose, meaning).

🔵 What involvement do you have with people around you? (community, status).

When these needs are not adequately met, we fall prey to all kinds of emotional disorder, from depression to addiction. This is due to an often unconscious attempt to satisfy the needs somehow.

Whether you are bogged down by old habits or mired in bipolar depression, These strategies will help you over the hump of inertia.

🔵 Start with modest goals

You need to bring your expectations down as low as necessary to get over the hump of inertia—especially when every molehill feels like an Everest. The key is to focus on some action you can reasonably accomplish, no matter how trifling it may seem. Even if you can’t feel better overnight, what there are small things can you do right now that might help you go from stationary to moving If a shower feels like just too much to handle, how about washing your faced or even just your hands.

🔵 Reward yourself

Once you have figured out your small goal, write it down. When you accomplish it, be sure to praise yourself. 'Learning thrives on reward', says psychologist Dan Bilsker, PhD. “Reward is like the fertilizer applied to a plant.” Keep a simple to-do list of tasks to accomplish and then reward yourself for getting things done

🔵 Be proactive

Setting up mechanisms to guide your behavior can relieve some of the need to call on flat-out motivation. One way to keep momentum going is to look ahead and make commitments—whether to yourself or to others—that give you a reason to get out of bed or out the door. Take it one step further and ask yourself this: If you have an activity or task you want to accomplish, what can you do to make it as easy as possible to get started?

🔵 Set prompts

Prompts—reminders to do something we already intend to do—can have surprising power to guide our actions. Setting out your exercise clothes is a kind of prompt. Sticky notes on the bathroom mirror or refrigerator door serve the same function, as do alerts programmed into your phone calendar.

🔵 Make goals meaningful

Keeping goals as meaningful and immediate as possible helps us stay motivated. For example, it’s well-known that exercise releases feel good chemicals called endorphins. Research has found that taking a little time right after you exercise to recognize and appreciate that positive feeling makes you more motivated to exercise again.

🔵 Adjust  your expectations

When you’re low on energy and interest, it helps to think about how you can streamline your obligations. The idea is to focus on and feel good about what you can accomplish instead of yourself up for what you can’t get done. Sometimes we have to adjust our energy output according to what is on our plate and it may be required to pare down your have-to list.

"Open your mind, listen your heart and try to creative thinking. Life is precious thing from Allah"

Don't Let anxiety and stress to get you down!! 

Let's talk !


খন  মানুষের প্রাথমিক প্রয়োজনীয়তাগুলো  পর্যাপ্তভাবে পূরণ করা হয় না, তখন আমরা সব ধরনের মানসিক ব্যাধির শিকার হই। 

মানুষের প্রাথমিক প্রয়োজন:-

- মনোযোগ দেওয়া এবং গ্রহণ করা।

-মন/শরীরের সংযোগের দিকে মনোযোগ দেওয়া।

- উদ্দেশ্য, লক্ষ্য এবং অর্থের জন্য।

- সম্প্রদায়ের জন্য এবং অবদান রাখার জন্য।

- চ্যালেঞ্জ এবং সৃজনশীলতার জন্য।

- ঘনিষ্ঠতার জন্য।

- নিয়ন্ত্রণের জন্য।

- স্থিতির জন্য।

- নিরাপত্তা এবং নিরাপত্তার জন্য।



🔵 আপনি বন্ধুদের সাথে কয়দিন দেখা  করতে পারেন? (মনোযোগ, সামাজিকতা)

🔵 আপনি এবং আপনার সঙ্গী কি সত্যিই একসঙ্গে কথা বলতে পারেন? (মনোযোগ, ঘনিষ্ঠতা)

🔵 আজকাল আপনার ঘুম কেমন হচ্ছে ? (মন/শরীরের সংযোগ)

🔵 আপনি কি আপনার ডায়েটে (খাদ্যাভ্যাস) খুশি? (মন/শরীরের সংযোগ)

🔵 আপনি কতক্ষণ ব্যায়াম করছেন? (মন/শরীরের সংযোগ)

🔵 এমন কেউ কি আছেন যাকে আপনি সত্যিই অনুভব করেন এবং সে আপনার খুবই কাছাকাছি আছেন? (ঘনিষ্ঠতা)

🔵 আপনার জীবনে যা ঘটে সে সম্পর্কে আপনার কোন পছন্দ আছে? (নিয়ন্ত্রণ, নিরাপত্তা)।

🔵 আপনার জীবনকে কোথায় নিতে চান সে সম্পর্কে আপনার কি স্পষ্ট ধারণা আছে? (অর্থ, উদ্দেশ্য)।

🔵 আপনি কি আপনার জীবনের সবকিছু নিয়ে  উত্তেজিত বোধ করেন? (চ্যালেঞ্জ, উদ্দেশ্য, অর্থ)।

🔵 আপনার আশেপাশের মানুষের সাথে আপনার কি সম্পৃক্ততা আছে? (সামাজিকতা , অবস্থা)।

যখন এই চাহিদাগুলি পর্যাপ্তভাবে পূরণ করা হয় না, তখন আমরা হতাশা থেকে আসক্তি পর্যন্ত সব ধরণের মানসিক ব্যাধির শিকার হই। এটি প্রায়শই কোনওভাবে এ চাহিদা মেটাতে  অজ্ঞান  প্রচেষ্টার কারণে ঘটে।



পনি পুরোনো অভ্যাসে জর্জরিত বা দ্বিপক্ষীয় বিষণ্নতায় ভুগছেন  যাইহোক না কেন,  এই কৌশলগুলি আপনাকে হতাশভাবের জড়তা কাটাতে সাহায্য করবে ঃ 

🔵 পরিমিত লক্ষ্য দিয়ে শুরু করুন-

হতাশার জড়তা কাটিয়ে উঠতে আপনাকে আপনার প্রত্যাশাগুলি যতটা প্রয়োজন তত কমিয়ে আনতে হবে - বিশেষত যখন প্রতিটি মোলহিল এভারেস্টের মতো অনুভব করেন। মূল বিষয় হল এমন কিছু কাজের উপর মনোযোগ কেন্দ্রীভূত করা যা আপনি যুক্তিসঙ্গতভাবে সম্পন্ন করতে পারেন, তা যতই তুচ্ছ মনে হোক না কেন। এমনকি যদি আপনি রাতারাতি ভাল বোধ করতে না পারেন, তবে আপনি এখন ছোট ছোট জিনিসগুলি করতে পারেন যা আপনাকে স্থির থেকে মুভিংয়ে যেতে সাহায্য করতে পারে। যদি গোসল করা আপনার কাছে খুব বেশি ঝামেলা মনে হয়, তাহলে আপনার মুখ ধোয়া বা এমনকি আপনার হাতও ধুয়ে নিতে পারেন।

🔵 নিজেকে পুরস্কৃত করুন- 

একবার আপনি আপনার ছোট লক্ষ্যটি খুঁজে বের করার পরে, এটি লিখুন। যখন আপনি এটি সম্পন্ন করবেন, তখন নিজের প্রশংসা করতে ভুলবেন না। 'শেখা ফল লাভ করে', মনোবিজ্ঞানী ড্যান বিলস্কার(পিএইচডি) বলেন, "পুরষ্কার একটি উদ্ভিদে প্রয়োগ করা সারের মতো।" 

সম্পন্ন করার জন্য একটি সহজ কাজের তালিকা রাখুন এবং তারপর কাজ সম্পন্ন করার জন্য নিজেকে পুরস্কৃত করুন।

🔵 সক্রিয় হোন-

আপনার আচরণকে নির্দেশ করার জন্য মেকানিজম সেট আপ করা ফ্ল্যাট-আউট মোটিভেশনকে কল করার প্রয়োজন থেকে কিছুটা মুক্তি দিতে পারে। গতি অব্যাহত রাখার একটি উপায় হল সামনে তাকানো এবং প্রতিশ্রুতি দেওয়া — নিজের জন্য বা অন্যদের জন্য — যা আপনাকে বিছানা থেকে বা দরজার বাইরে যাওয়ার কারণ দেয়। এটিকে আরও এক ধাপ এগিয়ে নিয়ে যান এবং নিজেকে এটি জিজ্ঞাসা করুন: আপনার যদি কোনও ক্রিয়াকলাপ বা কাজ থাকে যা আপনি সম্পাদন করতে চান তবে এটি শুরু করা যতটা সম্ভব সহজ করার জন্য আপনি কী করতে পারেন?

🔵 প্রম্পট (প্রোৎসাহিত করা) সেট করুন

প্রম্পট — এমন কিছু করার জন্য রিমাইন্ডার যা আমরা ইতিমধ্যেই করতে চাচ্ছি — আমাদের কাজকে নির্দেশ করার জন্য আশ্চর্যজনক শক্তি হতে পারে। আপনার ব্যায়ামের পোশাক সেট করা এক ধরণের প্রম্পট। বাথরুমের আয়না বা রেফ্রিজারেটরের দরজায় স্টিকি নোট একই কাজ করে, যেমন সতর্কতা আপনার ফোনের ক্যালেন্ডারে প্রোগ্রাম করা থাকে।

🔵 লক্ষ্যকে অর্থপূর্ণ করু ন- 

লক্ষ্যকে যতটা সম্ভব অর্থবহ এবং যত তাড়াতাড়ি সম্ভব রাখা আমাদের অনুপ্রাণিত থাকতে সাহায্য করে। উদাহরণস্বরূপ, এটি সুপরিচিত যে ব্যায়াম 'এন্ডোরফিন' নামক ভাল অনুভতির রাসায়নিক নির্গত করে। গবেষণায় দেখা গেছে যে অনুশীলন করার পর একটু সময় নিলে সেই ইতিবাচক অনুভূতি আপনাকে পুনরায় ব্যায়াম করার জন্য অনুপ্রাণিত করে।

🔵 আপনার প্রত্যাশা সামঞ্জস্য করুন- 

যখন আপনার শক্তি এবং আগ্রহ কম থাকে, তখন আপনি কীভাবে আপনার বাধ্যবাধকতাকে সুসংহত করতে পারেন তা চিন্তা করতে সহায়তা করে। এই চিন্তা আপনি যা করতে পারেন না তার জন্য নিজেকে কষ্ট দেওয়ার  পরিবর্তে আপনি কী অর্জন করতে পারেন তার উপর মনোযোগ কেন্দ্রীভূত করে এবং ভাল বোধ করায়। কখনও কখনও আমাদের প্লেটে যা আছে সে অনুযায়ী আমাদের শক্তির আউটপুট সামঞ্জস্য করতে হয় এবং আপনার কাছে থাকা তালিকার জন্য এটি প্রয়োজন হতে পারে।



"আপনার মনকে প্রসারিত করুন, আপনার হৃদয়কে  শুনুন এবং সৃজনশীল চিন্তা করার চেষ্টা করুন। জীবন আল্লাহর দেওয়া  মূল্যবান জিনিস"
হতাশা ও উদ্বেগের কাছে হার নয়!
লেট'স টক! 



CORONAVIRUS 
#KeepSocialDistancing #keepPhysicalDistancing.

   

Raising family and social awareness:
Follow my Facebook page  

 





(Depressed person is not a 
burden for your family, 
it is your responsibility to love 
and care them)
My concern to reach this 
massage to everyone.. 
Use natural painkiller remedy " No Pain" pain goes without side effects.
Get relief from Osteochondrosis and Migraine. Detox your body from toxin and keep balanced hormone. 




Lavender Dreamyy   fb page


Follow Us On:




Please share and subscriber my blog.

Comments

Popular posts from this blog

Personal Hygiene - For Your Wellbeing and Healthy Life. Personal Grooming is a Species - Typical Behavior. Self Confidence and being Well Groomed go hand in hand. Both makes you more SOPHISTICATE.

Bibi Russel - The Face of Bangladesh- A Pretty Face with Beautiful Heart. The fashion queen of gamchha. Sincere Respect HAPPY WOMEN'S DAY

Happy International LABOUR DAY 2021